Fiji Fiji! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mart&Marjo - WaarBenJij.nu Fiji Fiji! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mart&Marjo - WaarBenJij.nu

Fiji Fiji!

Door: Mart

Blijf op de hoogte en volg Mart&Marjo

13 April 2013 | Fiji, Nadi

Lieve allemaal,

Terwijl ik dit typ zit ik bij de MacDonalds op de Airport van Hong Kong. Vanochtend zijn we uit Fiji vertrokken. Mijn vlucht was om 08:25 en die van Marjo om 09:00 dus dat kwam heel mooi uit! Ik ben nu al zo'n 4 uur op de airport en heb een al een vlucht van 10,5 uur achter de rug. Super chill, ik had 4 stoelen, 4 dekentjes, 4 kussens en zelfs 4 schermpjes voor mij helemaal alleen. Marjo d'r vlucht duurde 5 uur en die is inmiddels veilig aangekomen in Sydney bij Vincent (een vriend van Marco)

Maar wij hebben inmiddels alweer 9 dagen Fiji achter de rug. Aangezien ik nog 5,5 uur moet wachten op mijn vlucht naar Amsterdam kan ik jullie daar mooi een update over geven!

Donderdag 4 april kwamen we na een lange reis aan in Fiji. Toen we het vliegtuig uitkwamen stonden er mannetjes met een gitaar en een bloemetje in hun haar een welkomstlied te zingen. Super leuk! Daarna moesten we naar de immigratiedienst, we hadden nog helemaal geen hotel geboekt want we dachten we zien wel hoe en wat. Door de immigratiedienst en koffers gehaald, en daarna zagen we op de Airport meteen allemaal travelbureautjes en er kwam meteen een heel vrolijk vrouwtje op ons af die wat eiland tours voor ons in de aanbieding had. Fiji bestaat uit honderden eilanden en we hadden al gehoord dat je niet op het hoofdeiland moet blijven hangen want daar is niet veel te zien en te doen. Dus uiteindelijk hebben we 1 nacht op het hoofdeiland geboekt, daarna een tour van 6 nachten 7 dagen naar 3 eilanden, en tot slot nog 2 nachten op het hoofdeiland. Voor 430 euro. De maaltijden op de eilanden waren dan inbegrepen. Tsja, dit zijn nog eens andere prijzen dan Thailand & Indonesië, waar we vaak voor minder dan 20 euro per dag konden leven.

Vanaf het vliegveld werden we naar de accommodatie van onze eerste nacht gebracht. We hadden een hele bungalow voor ons alleen. Met 5 bedden, een keuken, koelkast, airco, wc en douche! Maar helaas toen we hier aankwamen was het al 6 uur 's avonds en de volgende dag zouden we om 9 uur 's ochtends al opgehaald worden en we waren errug moe door de reis dus meteen ons bedje ingedoken. Maar geloof het of niet, de airco was zoo koud en je kon hem niet op een andere stand zetten! Ik heb de hele nacht opgekruld gelegen, een legging aan, sokken, een shirt en een vest en nog lag ik de klappertanden. Jammer genoeg kwamen we 's ochtends op het idee om de airco uit te doen..

Dus na een nachtje slecht slapen gingen we de volgende dag met de boot naar ons eerste eiland: Mana. Ook toen we hier aankwamen werden we verwelkomd met een liedje. De mannen en vrouw hier lijken een beetje op Surinamers en zijn allemaal super vriendelijk! Iedereen begroet je met 'Bulaaa' wat hallo betekend. We hadden een dorm geboekt (een slaapzaal) omdat het anders heel duur zou worden, maar helaas helaas waren deze vol en kregen we een privékamertje! Het was een mooi eiland (witte stranden, blauwe zee, hangmatten) alleen wij hebben inmiddels zulke mooie stranden al gezien dat we niet meer verwonderd zaten te kijken. Op het eiland zelf was niet zoveel te doen. Ook was er geen supermarkt of iets, vandaar dat er 3 maaltijden bij inbegrepen zaten. Alleen, deze maaltijden werden geserveerd om 8 uur 's ochtends, 1 uur 's middags, en 7 uur 's avonds.. Als dit nou goeie stevige maaltijden waren dan was het op zich nog wel te doen maar serieus waar het was niet te eten. Dus onze maag knorde de hele dag van de honger en we werden er behoorlijk chagrijnig van ..Ook omdat je heel afhankelijk bent van andere en niet zelf kan beslissen wanneer en wat je eet. Niks voor ons! Je hebt hier trouwens alleen maar elektriciteit tussen zonsondergang en zonsopgang en sommige mensen zaten onder beten van.. bedbugs! die heb je hier dus ook. Iedereen voelde zich als 1 familie van je eet met z'n allen aan grote tafels. Dit was toch niet helemaal ons ding.

Dus na 2 nachten waren wij blij dat het tijd was om naar een ander eiland te varen: Beachcomber! Dit werd het party eiland genoemd. Ook hier hadden we een dorm geboekt dus nu was het echt zo ver, marjo en mart op een slaapzaal! Het was een slaapzaal met alleen maar meiden, 48 bedden totaal. Maar het zag er allemaal heel netjes uit! Dit eiland was heel klein maar wel super mooi. En we hadden een ontbijtbuffet, lunchbuffet, afternoon tea met muffins, en een avondeten buffet. Daar hebben we ons dus even goed volgevroten! Ook hebben we hier een gratis snorkeltourtje gedaan en 's avonds lekker gefeest. Helaas bleven we hier maar 1 nachtje van onze 'reisorganisatie' had een fout gemaakt en ons maar voor 1 nacht laten betalen.. aangezien het hier nogal duur was (50 euro p.p.p.n) hebben we een gratis nacht gekregen op het hoofdeiland.

Daggie erna was het tijd voor ons laatste eiland: Kuata. Dit eiland vonden we allebei wat minder mooi en ook het eten hier viel weer tegen. Ook hier kun je weinig anders dan op het strand liggen. Niks mis mee, maar omdat je hier om 7 uur 's ochtends al ontbijt hebt maak je lange dagen en dan heb je het strand en de zon op het gegeven moment wel gezien (kun je je dat voorstellen?!?!) Marjo die heeft hier een uur gesnorkeld met (vegatarische) haaien !!! En 's avonds was er een fireshow en we hebben een kava ceremonie meegemaakt. Kava is een drankje van 1 of andere plant (drugs) wat hier legaal is en waar je mond een beetje verdoofd van gaat voelen. Het is heel belangrijk hier en de ceremonie was in het donker, je moest op de grond zitten met allemaal vuurfakkels om je heen en je mocht niet praten. Wij hebben het maar bij 1 drankje gehouden want het was echt niet te zuipen..

Nu komt er iets waar wij ons wel een klein beetje voor schamen .. Toen we de tour hadden geboekt moesten we een aanbetaling betalen. Voor de rest kregen we vouchers mee, die moesten we dan bij het resort/boot afgeven en het rest bedrag betalen. Dat ging overal goed. Maar in Kuata vroegen ze ons niet te betalen. Ook de snorkeltour van Marjo kostte geld maar daar zou ze achteraf voor moeten betalen. Toen we gingen uitchecken vroegen ze weer niet om geld en wij zijn toen gewoon weggegaan, zonder te betalen!! (105 euro totaal moesten we samen betalen..) oeps :$

Weer terug naar het hoofdeiland. Hier hadden we nog 3 nachten. We hadden een hotel met airco op de kamer, een warme douche en 3 zwembaden. Heerlijk! En een grote supermarkt naast het hotel en leuke restaurantjes. Het vaste land is toch meer iets voor ons, dan die bijna onbewoonde eilanden.

Voor mij zit ons avontuur erop. Ik heb afgelopen 3,5 maand een toptijd gehad met Marjo en ga dr missen. Zal wel heel apart zijn om straks opeens weer helemaal alleen te slapen. Maar ik ben wel superblij dat ik weer naar huis ga! Ik heb genoten van het weer, mooie dingen gezien, super toffe mensen ontmoeten en veel plezier gehad maar wat ben ik blij dat ik straks weer mn lieve vrienden en familie ga zien, geen koude douches meer heb, niet meer met mn koffer achter me aan hoef te slepen, niet steeds van plek naar plek hoef te gaan, weer privacy heb, veel insecten om je heen, de hele tijd met de zelfde kleren moeten doen en ga nog maar even door. Het was echt geweldig, maar of dat 'backpacken' nou echt wat voor mij is..

We hebben afgelopen tijd heel veel mensen gesproken die alleen reizen en ik heb er de volle vertrouwen in dat het met Marjo helemaal gaat goed komen. Iedereen zegt dat je wanneer je alleen reist veeeel sneller contact legt dan wanneer je samen bent.

Voor mij was dit het laatste verslagje, marjo neemt het over en ik ben heeeeel benieuwd naar haar verhalen over Australië!

Dikke kus
Martique

Wisten jullie trouwens dat..?
- Ze hier 'Fiji-time' hebben, wat betekend dat alles maar gebeurd wanneer het hun uitkomt, relax!
- De deuren van de kamers, douche en wc niet op slot kunnen
- Er alleen ATM's en supermarkten op het hoofd eiland zijn
- Wij heel slecht zijn in veel foto's maken en vooral om samen op een foto te gaan
- Je hier bij het hotel een water van 1,5 liter wel 4,50 euro kost

• 14 April 2013 - 08:44

Gerda:

Hallo Meiden,

Leuk om jullie belevingen weer te lezen,
    wat maken jullie veel mee in zo'n korte tijd.
    Helaas zit het er voor jou weer op....maar ook fijn dat je nu naar huis kunt gaan.
    En voor Leintje gaat het avontuur gewoon door...stoer wijfie hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nog veel plezier en genieten en pas goed op jezelf lieve Lein!
    Super dat je Australie gaat zien!
    Tot horens,
    knuf Gerda x

• 16 April 2013 - 22:37

Oma Hoog:

Lierve Lein hr weer eens een berichtje van Opa en Oma ,
    Wat ben je stoer om alleen verder te gaan goed hoor al zal het je de eerste dagen niet mee vallen .
    Maar doorzetten hoor je kan het ik hoorde van ma dat je met haaien gezwommen hebt was het niet angstig en dan zo op een onbewoond eiland maar je bent re goed doorgekomen.
    nou hier is het eindelijk een beetje warmer geworden m nog geen zomer .
    Doe je het wel rustig aan Leine let goed op dat je niet verdwaald in dat grote land.
    Let goed op je zelf en op je spullen ga niet alleen op avontuur .
    Nog5weekjes en dan komen we je weer ophalen
    heel veel liefs en een dikke kus van Opa en Oma.